Närpes Gymnastikklubb-Artistica rf är en förening som är bildad år 2016, tidigare var vi verksamma som en undersektion. Redskapsgymnastiken inleddes i Närpes år 1984. Just nu har vi cirka 120 aktiva gymnaster, både pojkar och flickor i åldrarna 2-18 år. Vi håller också kurser där vuxna gymnastiserar tillsammans med sina barn samt kortkurser i redskapsgymnastik för vuxna. Vi erbjuder gymnastik, glädje och gemenskap för barn i olika åldrar och målsättningen är att även i framtiden kunna erbjuda redskapsgymnastik för vuxna regelbundet.

Redskapsgymnastik riktar sig till alla barn och ungdomar som är intresserade av att röra på sig och speciellt för dem som tycker om att hjula, stå på händerna, göra volter, balansera på bommar och använda andra spännande redskap. Inom redskapsgymnastik använder man kroppens alla delar och utvecklar en mycket bra muskelstyrka, smidighet och koordination.

Redskapsgymnastik är också ett mycket bra komplement för andra idrotter tack vare dess mångsidighet. Om du vill ha redskapsgymnastiken som ett komplement till en annan idrott så passar det utmärkt att träna i någon av de grupper som tränar en dag i veckan.

Föreningen har både grupper riktade för hobby- och tävlingsgymnastik.

Det allra viktigaste är att man har roligt tillsammans och tycker om att röra på sig!

Inom de olika grupperna tränar och övar man också in program inför olika uppträdanden, t.ex. föreningens gymnastikfest på våren och FSG festivalen som ordnas vart fjärde år. Dessutom brukar några grupper alltid uppträda på t.ex. tomatkarnevalen, slättens mystik och julöppningen som ordnas i Närpes centrum under året.